آیا اختلال یادگیری به این معنی است که فرزندم کمتر هوشمند است؟

برخی افراد ممکن است اختلال یادگیری را با کمبود انگیزه تحصیلی یا هوش علمی اشتباه بگیرند. این به سادگی درست نیست کودکان با اختلالات یادگیری اغلب مشابه همانند همکلاسی های خود هستند، اما مغز آنها پردازش و دریافت اطلاعات متفاوت است.

چه کسی مبتلا به اختلالات یادگیری است؟

برآورد شده است که تقریبا 5-15 درصد کودکان مدرسه ای در ایالات متحده دارای معلولیت های یادگیری هستند. پاسخ قطعی در مورد علل اختلال یادگیری وجود ندارد. در برخی موارد، تحقیقات نشان می دهد که تفاوت های یادگیری از تفاوت های ارثی در ساختار مغزی وجود دارد که حتی در هنگام تولد وجود دارد. عوامل دیگر مانند مصرف الکل و مواد مخدر در دوران بارداری، سوء تغذیه، قرار گرفتن در معرض سموم یا حمایت ضعیف فکری در اوایل دوران کودکی می توانند منجر به توسعه ناتوانی یادگیری شوند. هنگامی که یک فرد در طول زندگی خود دچار مشکلات یادگیری یا کسب اطلاعات جدید می شود، احتمالا به علت آسیب مغزی آسیب دیده یا بدتر شدن مغز طبیعی (مثلا دمانس) است.

اختلالات یادگیری دانش آموز نیز می تواند بر خانواده اش، روابط اجتماعی و روش های تشویق معلم تأثیر بگذارد. در نتیجه ممکن است نیاز به آموزش باشد تا با توجه به نیازهای خاص کودک مطابقت داشته باشد.در حالی که برخی از اختلالات در طی چند هفته اول زندگی یک کودک مشهود است، توسعه کودک با معلولیت یادگیری می تواند تا مدرسه ابتدایی معمول باشد. در این سن، به طور معمول معلوم می شود که ناتوانی در هماهنگی با همسالان خود، زمانی که کودکان شروع به مبارزه با ناامیدی برای دستیابی به یک هدف علمی می کنند، وجود دارد. در برخی موارد، برخی از کودکان مبتلا به SLD نشانه های زودتر از اختلال را نشان می دهند، مانند تاخیر زبان یا ضعف های هماهنگی حرکت، در طی دوران کودک نوپا و پیش دبستانی. هنگامی که این مشکلات در توسعه زودهنگام شناسایی می شوند، مهم است که به مداخلات اولیه برای جلوگیری از مشکلات بیشتر دسترسی داشته باشید.


به ناتوانایی های کودک یا نوجوان در کسب مهارت های مورد انتظار در خواندن و نوشتن، تکلم ، کاربرد شنوایی ، استدلال ریاضیات در مقایسه با سایر کودکان همسن و با توانایی هوشی مشابه اطلاق می شود .


اختلالات یادگیری سه دسته است :

1- اختلال در خواندن 2- اختلال در ریاضیات 3- اختلال در بیان نوشتاری


اختلال خواندن :

پیشرفت در خواندن پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک آموزش و هوش او تعریف شده است به گونه ای که در موقعیت تحصیلی یا فعالیت روزمره که مستم خواندن است ایجاد تداخل می کند . این اختلال با نقص توانایی برای شناخت واژه ها ، خواندن کند و نادرست ، فهم ضعیف در غیاب هوش پایین یا نقص حس قابل ملاحظه مشخص است . کودکان مبتلا به این اختلال موقع خواندن اشتباهات متعدد مرتکب می شوند . این اشباهات با حذف ، افزودن و . . . مشخص است . در تفکیک حروف از نظر شکل و اندازه دچار اشکال هستند . گاهی حروفی را که باید خوانده شوند پس و پیش می خوانند .


اختلال در ریاضیات :

پیشرفت در ریاضی پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک ، آموزش و هوش او تعریف شده است . کودکان مبتلا در یادگیری و یادآوری ارقام دچار اشکال هستند . واقعیت بنیادی در مورد رقم ها را نمی توانند به خاطر بسپارند . در محاسبه کند و فاقد دقت هستند . پیشرفت ضعیف در 4 گروه مهارت شناسایی شده : 1- مهارت های زبانی (فهمیدن ، نام بردن ، اصطلاحات ریاضی ، فهمیدن و نام بردن عمل ها و مفاهیم ریاضی )


2- مهارت های ادراکی : شناختن و خواندن رفتار های عددی یا نشانه های حساس و گروه بندی ارقام

3- مهارت های ریاضی : رعایت مراحل ریاضی ، شمارش اشیا ، یادگیری جدولضرب.

4- مهارت های مربوط به توجه : کپی کردن درست ارقام ، به خاطر سپردن ارقام و . .

ویژگی های کلی عبارتند از اشکال در اجزا مختلف ریاضیات نظیر یادگیری اسم اعداد به خاطر آوردن نشانه های جمع و تفریق ، یادآوری جدول ضرب ، تبدیل مسائل واژه ای به جای انجام محاسبه با سرعت مورد انتظار .


اختلال بیان نوشتاری :

پیشرفت پایین تر از حدمورد انتظار با توجه به سن و آموزش ناتوانی در نوشتن مشتمل است بر هجی کردن ضعیف ، اشتباه در دستور (نقطه گذاری ) ، دست خط بد . کودکان مبتلا ، در هجی کردن کلمات و بیان افکار خود طبق قوانین دستوری اشکال دارند در پاراگراف بندی ضعف دارند . علیرغم یادآوری های مکرر فراموش می کنند که پایان جمله نقطه بگذارند .


اختلالات یادگیری 

اختلال بیان نوشتاری

اختلال در ریاضیات 

اختلال خواندن


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها