ناتوانی های یادگیری بسیار متفاوت از یک کودک به یک دیگر است. یک کودک ممکن است با خواندن و املای مبارزه کند، در حالی که دیگران کتابها را دوست دارند اما نمیتوانند ریاضی را درک کنند. یکی دیگر از فرزندان ممکن است دشوار درک آنچه که دیگران می گویند و یا ارتباط با صدای بلند. مشکلات بسیار متفاوت هستند، اما آنها همه اختلالات یادگیری هستند.معلومات یادگیری آسان نیست. به دلیل تنوع گسترده، هیچ علائم یا نمایه ای وجود ندارد که شما می توانید به عنوان اثبات یک مشکل نگاه کنید. با این حال، برخی از علائم هشدار دهنده بیشتر از سایرین در سنین مختلف رایج هستند. اگر از آنچه که هستند آگاهی داشته باشید، می توانید زودتر از یادگیری اختلال را تجربه کنید و سریعا به فرزندتان کمک کنید.چک لیست زیر لیستی از پرچم های قرمز رایج برای اختلالات یادگیری است. به یاد داشته باشید که بچه هایی که معلولیت های یادگیری ندارند، ممکن است در بعضی از موارد برخی از این مشکلات را تجربه کنند. زمان نگرانی زمانی است که یک اختلال سازگار در توانایی فرزندتان برای تسلط مهارت های خاص وجود دارد.

  • علائم و نشانه های ناتوانی در یادگیری: سن پیش دبستانی
  • مشکلات تلفظ کلمات
  • مشکل پیدا کردن کلمه مناسب
  • پیچیدگی های سخت
  • مشکل یادگیری الفبا، اعداد، رنگ ها، اشکال، روز هفته
  • دشواری در جهت یا روشهای یادگیری
  • دشواری کنترل مداد رنگی، مداد و قیچی، یا رنگ کردن درون خطوط
  • مشکل با دکمه ها، زیپ، ضربه محکم و ناگهانی، یادگیری کفش کراوات
به ناتوانایی های کودک یا نوجوان در کسب مهارت های مورد انتظار در خواندن و نوشتن، تکلم ، کاربرد شنوایی ، استدلال ریاضیات در مقایسه با سایر کودکان همسن و با توانایی هوشی مشابه اطلاق می شود .

اختلالات یادگیری سه دسته است :
1- اختلال در خواندن 2- اختلال در ریاضیات 3- اختلال در بیان نوشتاری

اختلال خواندن :
پیشرفت در خواندن پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک آموزش و هوش او تعریف شده است به گونه ای که در موقعیت تحصیلی یا فعالیت روزمره که مستم خواندن است ایجاد تداخل می کند . این اختلال با نقص توانایی برای شناخت واژه ها ، خواندن کند و نادرست ، فهم ضعیف در غیاب هوش پایین یا نقص حس قابل ملاحظه مشخص است . کودکان مبتلا به این اختلال موقع خواندن اشتباهات متعدد مرتکب می شوند . این اشباهات با حذف ، افزودن و . . . مشخص است . در تفکیک حروف از نظر شکل و اندازه دچار اشکال هستند . گاهی حروفی را که باید خوانده شوند پس و پیش می خوانند .

اختلال در ریاضیات :
پیشرفت در ریاضی پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک ، آموزش و هوش او تعریف شده است . کودکان مبتلا در یادگیری و یادآوری ارقام دچار اشکال هستند . واقعیت بنیادی در مورد رقم ها را نمی توانند به خاطر بسپارند . در محاسبه کند و فاقد دقت هستند . پیشرفت ضعیف در 4 گروه مهارت شناسایی شده : 1- مهارت های زبانی (فهمیدن ، نام بردن ، اصطلاحات ریاضی ، فهمیدن و نام بردن عمل ها و مفاهیم ریاضی )

2- مهارت های ادراکی : شناختن و خواندن رفتار های عددی یا نشانه های حساس و گروه بندی ارقام
3- مهارت های ریاضی : رعایت مراحل ریاضی ، شمارش اشیا ، یادگیری جدولضرب.
4- مهارت های مربوط به توجه : کپی کردن درست ارقام ، به خاطر سپردن ارقام و . .
ویژگی های کلی عبارتند از اشکال در اجزا مختلف ریاضیات نظیر یادگیری اسم اعداد به خاطر آوردن نشانه های جمع و تفریق ، یادآوری جدول ضرب ، تبدیل مسائل واژه ای به جای انجام محاسبه با سرعت مورد انتظار .

اختلال بیان نوشتاری :
پیشرفت پایین تر از حدمورد انتظار با توجه به سن و آموزش ناتوانی در نوشتن مشتمل است بر هجی کردن ضعیف ، اشتباه در دستور (نقطه گذاری ) ، دست خط بد . کودکان مبتلا ، در هجی کردن کلمات و بیان افکار خود طبق قوانین دستوری اشکال دارند در پاراگراف بندی ضعف دارند . علیرغم یادآوری های مکرر فراموش می کنند که پایان جمله نقطه بگذارند .

اختلال خواندن 

اختلال در ریاضیات 

اختلال بیان نوشتاری 


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها