گفتار درمانی کودک کمتر از دو سال

در این سن کودک توانایی صحبت نداشته و فقط آواهایی تولید می‌کند و تشخیص اینکه کودک به درمانگر نیاز دارد، راحت نیست. می‌توان در این سن، آواهای همچون دا، ما را تکرار کرد تا کودک نیز آن‌ها را بگوید. و با تشویق والدین، کودک علاقه بیشتری برای ساخت آواهای جدید دارد. 

در این سن باید والدین در زمان غذا خوردن، حمام با فرزند خود با حرکاتی مانند اشاره کردن و تکان دادن صحبت کند.

در این سن کودک می‌تواند اسامی را تکرار کند مانند اسم خودش و یا اسم اشخاص نزدیک به او مثل اسم خواهر، برادر، عمو، خاله، دایی و  همچنین می تواند اسم اعضای بدن مثل دست، مو و چشم را تکرار کند. اسامی دیگری که می توانند به او از لحاظ گفتاری کمک کند، تکرار اسم اشیا مثل تخت و  مسواک و اسامی خوراکی های ساده مانند، نان، شیر و کره می‌باشد. تکرار اسم حیوانات مانند هاپو، پیشی، ماهی و. می‌تواند روند پیشرفت را تسریع کند.

از دیگر نکاتی که به گفتار در این گروه سنی می تواند کمک کند استفاده از افعال ساده مثل افعال ماضی مانند رفت، افتاد، برگشت و افعال امر مانند بیا، بشین، برو و. است .

همین طور می‌توان از ادوات پرسشی و قیدهای مکان استفاده کرد. این ادوات پرسشی می‌تواند چی، این چیه، کجا، کی و قید های مکان مانند اینجا، بالا، پایین، داخل باشد. در مراحل بالاتر ترکیب دو لغت در کنار همدیگر مانند ماشین اینجاست، توپ منه، جوجو رفت کمک به سزایی به کیفیت گفتار می‌کند.

برای مطالعه بیشتر به صفحه گفتار درمانی کودک 2 ساله مراجعه نمائید.

گفتار درمانی کودک ۲ تا ۳ سال

گفتار در این گروه سنی با تداوم تمرینات و استفاده از واژه هایی که در زیر به آن‌ها اشاره شده انجام می-شود.

انواع واژه ها در زبان فارسی که می‌تواند شامل: اسم، فعل، قید، صفت، ضمیر و جملات پرسشی باشد.اسم وعده های غذایی مانند: صبحانه، ناهار، میان وعده، شام و.اسم مکان هایی که کاملاً باب و شناخته شده هستند مانند: حمام، اتاق، پارک و فروشگاهاسم مشاغلی که کودک به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با آنها سرو کار دارد مثل شغل پدر، دکتر پلیس و معلماسم رنگ هایی که ساده تر و کودک توانایی نامیدن آن ها را دارداز کودک خواسته شود تا اعداد ۱ تا ۱۰ را به صورت شمارشی بیان کند7نام بردن و تکرار پدیده های جوی مانند: باران، برف، ماه، ستاره و خورشیدضمیر های گوناگون مانند تو، من، شما، خودمان و خودشاستفاده از انواع واژه های پرسشی مانند: چقدر، چند، کدام، چه کسی، چکار و چرااز او خواسته شود تا حروف اضافه را به درستی در جملاتش استفاده کند این حروف اضافه می‌تواند به، با، از، در، را، تا، ولی و چون باشد

نکته بسیار ضروری در مورد این کودکان این است که جملات این گروه سنی بایستی حتما بیشتر از سه کلمه باشد. به عبارتی جمله کودک حداقل باید دارای فعل فاعل و مفعول باشد.

در این سن باید به وضوح با فرزند خود به صحبت پرداخت تا او نیز بتواند صحبت کردن را یاد بگیرد. در این سن باید با کلمات خوب و مخصوص سنین بالا با کودک حرف زد. بهترین راه این است که با او بازی بله و خیر انجام گیرد.

باید به این نکته توجه گردد که برای اینکه گفتار درمانی شروع کنید، نیازی به عجله نیست. مهارت‌های ارتباطی و زبانی کودکان با افزایش سن بهبود می‌یابند. صبر لازمه این مسیر است. 


گفتار درمانی کودکان + تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها