انواع مختلف اختلالات یادگیری چیست؟

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، نسخه پنجم (DSM-5؛ APA، 2013) سه زیرواخت اختلالات یادگیری را به طور کلی به نام "اختلال یادگیری خاص" (SLD) معرفی می کند. اگر کودک مطابق معیارهای SLD باشد، میزان شدت (ملایم، متوسط ​​یا شدید) نیز مشخص می شود. زیرمجموعه ها عبارتند از:

SLD با اختلال در خواندن - اختلال خواندن مشخص شده با دشواری صدا کردن کلمات با دقت، خواندن روان شناختی و / یا درک معنای آنچه که خوانده است. این گاهی اوقات به عنوان نارسایی شناخته می شود.

SLD با اختلال در بیان کتبی - یک اختلال نوشتاری که ممکن است شامل اختلالات در املایی و / یا بیان نوشته شده است، مانند سازمانی ضعیف پاراگراف، خطاهای گرامر و نقطه گذاری در نوشتن . اختلالات نوشتن ممکن است به مشکلات اساسی زبان و / یا مشکلات دست خط مربوط باشد. بعضی اوقات بعضی اوقات هماهنگی خوب موتور و یا گرافیک مورد نیاز است که برای تولید کار نوشته شده است. دشواری با نوشتار و جنبه های گرافوموتور نوشتن نیز گاهی به عنوان "دیس گرافیا" شناخته می شود.

SLD با اختلال در ریاضیات - یک اختلال ریاضی است که ممکن است از نظر تعداد عدد (مثلا تعداد عددی، روابط آنها با یکدیگر)، محاسبه روانشناختی و / یا استدلال ریاضی را مختل کند. این ممکن است درک فردی از نمادهای ریاضی و یا مفهوم زمان را تحت تأثیر قرار دهد. این نیز گاهی به عنوان dyscalculia شناخته می شود


به ناتوانایی های کودک یا نوجوان در کسب مهارت های مورد انتظار در خواندن و نوشتن، تکلم ، کاربرد شنوایی ، استدلال ریاضیات در مقایسه با سایر کودکان همسن و با توانایی هوشی مشابه اطلاق می شود .


اختلالات یادگیری سه دسته است :

1- اختلال در خواندن 2- اختلال در ریاضیات 3- اختلال در بیان نوشتاری


اختلال خواندن :

پیشرفت در خواندن پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک آموزش و هوش او تعریف شده است به گونه ای که در موقعیت تحصیلی یا فعالیت روزمره که مستم خواندن است ایجاد تداخل می کند . این اختلال با نقص توانایی برای شناخت واژه ها ، خواندن کند و نادرست ، فهم ضعیف در غیاب هوش پایین یا نقص حس قابل ملاحظه مشخص است . کودکان مبتلا به این اختلال موقع خواندن اشتباهات متعدد مرتکب می شوند . این اشباهات با حذف ، افزودن و . . . مشخص است . در تفکیک حروف از نظر شکل و اندازه دچار اشکال هستند . گاهی حروفی را که باید خوانده شوند پس و پیش می خوانند .


اختلال در ریاضیات :

پیشرفت در ریاضی پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک ، آموزش و هوش او تعریف شده است . کودکان مبتلا در یادگیری و یادآوری ارقام دچار اشکال هستند . واقعیت بنیادی در مورد رقم ها را نمی توانند به خاطر بسپارند . در محاسبه کند و فاقد دقت هستند . پیشرفت ضعیف در 4 گروه مهارت شناسایی شده : 1- مهارت های زبانی (فهمیدن ، نام بردن ، اصطلاحات ریاضی ، فهمیدن و نام بردن عمل ها و مفاهیم ریاضی )


2- مهارت های ادراکی : شناختن و خواندن رفتار های عددی یا نشانه های حساس و گروه بندی ارقام

3- مهارت های ریاضی : رعایت مراحل ریاضی ، شمارش اشیا ، یادگیری جدولضرب.

4- مهارت های مربوط به توجه : کپی کردن درست ارقام ، به خاطر سپردن ارقام و . .

ویژگی های کلی عبارتند از اشکال در اجزا مختلف ریاضیات نظیر یادگیری اسم اعداد به خاطر آوردن نشانه های جمع و تفریق ، یادآوری جدول ضرب ، تبدیل مسائل واژه ای به جای انجام محاسبه با سرعت مورد انتظار .


اختلال بیان نوشتاری :

پیشرفت پایین تر از حدمورد انتظار با توجه به سن و آموزش ناتوانی در نوشتن مشتمل است بر هجی کردن ضعیف ، اشتباه در دستور (نقطه گذاری ) ، دست خط بد . کودکان مبتلا ، در هجی کردن کلمات و بیان افکار خود طبق قوانین دستوری اشکال دارند در پاراگراف بندی ضعف دارند . علیرغم یادآوری های مکرر فراموش می کنند که پایان جمله نقطه بگذارند .


اختلال بیان نوشتاری

اختلال در ریاضیات 

اختلال خواندن 

اختلالات یادگیری 


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها