انواع مختلف اختلالات یادگیری چیست؟
راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، نسخه پنجم (DSM-5؛ APA، 2013) سه زیرواخت اختلالات یادگیری را به طور کلی به نام "اختلال یادگیری خاص" (SLD) معرفی می کند. اگر کودک مطابق معیارهای SLD باشد، میزان شدت (ملایم، متوسط یا شدید) نیز مشخص می شود. زیرمجموعه ها عبارتند از:
SLD با اختلال در خواندن - اختلال خواندن مشخص شده با دشواری صدا کردن کلمات با دقت، خواندن روان شناختی و / یا درک معنای آنچه که خوانده است. این گاهی اوقات به عنوان نارسایی شناخته می شود.
SLD با اختلال در بیان کتبی - یک اختلال نوشتاری که ممکن است شامل اختلالات در املایی و / یا بیان نوشته شده است، مانند سازمانی ضعیف پاراگراف، خطاهای گرامر و نقطه گذاری در نوشتن . اختلالات نوشتن ممکن است به مشکلات اساسی زبان و / یا مشکلات دست خط مربوط باشد. بعضی اوقات بعضی اوقات هماهنگی خوب موتور و یا گرافیک مورد نیاز است که برای تولید کار نوشته شده است. دشواری با نوشتار و جنبه های گرافوموتور نوشتن نیز گاهی به عنوان "دیس گرافیا" شناخته می شود.
SLD با اختلال در ریاضیات - یک اختلال ریاضی است که ممکن است از نظر تعداد عدد (مثلا تعداد عددی، روابط آنها با یکدیگر)، محاسبه روانشناختی و / یا استدلال ریاضی را مختل کند. این ممکن است درک فردی از نمادهای ریاضی و یا مفهوم زمان را تحت تأثیر قرار دهد. این نیز گاهی به عنوان dyscalculia شناخته می شود
به ناتوانایی های کودک یا نوجوان در کسب مهارت های مورد انتظار در خواندن و نوشتن، تکلم ، کاربرد شنوایی ، استدلال ریاضیات در مقایسه با سایر کودکان همسن و با توانایی هوشی مشابه اطلاق می شود .
اختلالات یادگیری سه دسته است :
1- اختلال در خواندن 2- اختلال در ریاضیات 3- اختلال در بیان نوشتاری
اختلال خواندن :
پیشرفت در خواندن پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک آموزش و هوش او تعریف شده است به گونه ای که در موقعیت تحصیلی یا فعالیت روزمره که مستم خواندن است ایجاد تداخل می کند . این اختلال با نقص توانایی برای شناخت واژه ها ، خواندن کند و نادرست ، فهم ضعیف در غیاب هوش پایین یا نقص حس قابل ملاحظه مشخص است . کودکان مبتلا به این اختلال موقع خواندن اشتباهات متعدد مرتکب می شوند . این اشباهات با حذف ، افزودن و . . . مشخص است . در تفکیک حروف از نظر شکل و اندازه دچار اشکال هستند . گاهی حروفی را که باید خوانده شوند پس و پیش می خوانند .
اختلال در ریاضیات :
پیشرفت در ریاضی پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک ، آموزش و هوش او تعریف شده است . کودکان مبتلا در یادگیری و یادآوری ارقام دچار اشکال هستند . واقعیت بنیادی در مورد رقم ها را نمی توانند به خاطر بسپارند . در محاسبه کند و فاقد دقت هستند . پیشرفت ضعیف در 4 گروه مهارت شناسایی شده : 1- مهارت های زبانی (فهمیدن ، نام بردن ، اصطلاحات ریاضی ، فهمیدن و نام بردن عمل ها و مفاهیم ریاضی )
2- مهارت های ادراکی : شناختن و خواندن رفتار های عددی یا نشانه های حساس و گروه بندی ارقام
3- مهارت های ریاضی : رعایت مراحل ریاضی ، شمارش اشیا ، یادگیری جدولضرب.
4- مهارت های مربوط به توجه : کپی کردن درست ارقام ، به خاطر سپردن ارقام و . .
ویژگی های کلی عبارتند از اشکال در اجزا مختلف ریاضیات نظیر یادگیری اسم اعداد به خاطر آوردن نشانه های جمع و تفریق ، یادآوری جدول ضرب ، تبدیل مسائل واژه ای به جای انجام محاسبه با سرعت مورد انتظار .
اختلال بیان نوشتاری :
پیشرفت پایین تر از حدمورد انتظار با توجه به سن و آموزش ناتوانی در نوشتن مشتمل است بر هجی کردن ضعیف ، اشتباه در دستور (نقطه گذاری ) ، دست خط بد . کودکان مبتلا ، در هجی کردن کلمات و بیان افکار خود طبق قوانین دستوری اشکال دارند در پاراگراف بندی ضعف دارند . علیرغم یادآوری های مکرر فراموش می کنند که پایان جمله نقطه بگذارند .
اختلال بیان نوشتاری
اختلال در ریاضیات
اختلال خواندن
اختلالات یادگیری
درباره این سایت