علل اختلال گفتاری چیست؟

طبقه بندی گفتار به حالت عادی و ناسازگار مشکل تر از آن است که ابتدا به نظر می رسد. با طبقه بندی دقیق، تنها 5٪ تا 10٪ از جمعیت به طور عادی به گفتار (با توجه به تمام پارامترها) و صدای سالم است؛ همه دیگران از یک اختلال یا دیگر رنج می برند.

در تعیین میزان و نوع اختلال گفتاری و درمان مناسب یا درمان، سه سطح مختلف طبقه بندی وجود دارد: [2]


به نظر می رسد بیمار می تواند تولید کند

Phonemic - می تواند به راحتی تولید شود؛ به طور معناداری و سازنده استفاده می شود

فونتیک - تولید تنها بر اساس درخواست؛ به طور مداوم، معنادار یا سازنده استفاده نمی شود؛ در گفتار متصل استفاده نمی شود

تحریک برای تلفن های موبایل

به راحتی تحریک می شود

تحریک کردن پس از تظاهرات و پروب کردن (به عنوان مثال با یک depressor زبان)

صدا را نمی توان تولید کرد

نمی تواند به صورت داوطلبانه تولید شود

هیچ تولیدی تاکنون مشاهده نشده است


به ناتوانایی های کودک یا نوجوان در کسب مهارت های مورد انتظار در خواندن و نوشتن، تکلم ، کاربرد شنوایی ، استدلال ریاضیات در مقایسه با سایر کودکان همسن و با توانایی هوشی مشابه اطلاق می شود .


اختلالات یادگیری سه دسته است :

1- اختلال در خواندن 2- اختلال در ریاضیات 3- اختلال در بیان نوشتاری


اختلال خواندن :

پیشرفت در خواندن پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک آموزش و هوش او تعریف شده است به گونه ای که در موقعیت تحصیلی یا فعالیت روزمره که مستم خواندن است ایجاد تداخل می کند . این اختلال با نقص توانایی برای شناخت واژه ها ، خواندن کند و نادرست ، فهم ضعیف در غیاب هوش پایین یا نقص حس قابل ملاحظه مشخص است . کودکان مبتلا به این اختلال موقع خواندن اشتباهات متعدد مرتکب می شوند . این اشباهات با حذف ، افزودن و . . . مشخص است . در تفکیک حروف از نظر شکل و اندازه دچار اشکال هستند . گاهی حروفی را که باید خوانده شوند پس و پیش می خوانند .


اختلال در ریاضیات :

پیشرفت در ریاضی پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک ، آموزش و هوش او تعریف شده است . کودکان مبتلا در یادگیری و یادآوری ارقام دچار اشکال هستند . واقعیت بنیادی در مورد رقم ها را نمی توانند به خاطر بسپارند . در محاسبه کند و فاقد دقت هستند . پیشرفت ضعیف در 4 گروه مهارت شناسایی شده : 1- مهارت های زبانی (فهمیدن ، نام بردن ، اصطلاحات ریاضی ، فهمیدن و نام بردن عمل ها و مفاهیم ریاضی )


2- مهارت های ادراکی : شناختن و خواندن رفتار های عددی یا نشانه های حساس و گروه بندی ارقام

3- مهارت های ریاضی : رعایت مراحل ریاضی ، شمارش اشیا ، یادگیری جدولضرب.

4- مهارت های مربوط به توجه : کپی کردن درست ارقام ، به خاطر سپردن ارقام و . .

ویژگی های کلی عبارتند از اشکال در اجزا مختلف ریاضیات نظیر یادگیری اسم اعداد به خاطر آوردن نشانه های جمع و تفریق ، یادآوری جدول ضرب ، تبدیل مسائل واژه ای به جای انجام محاسبه با سرعت مورد انتظار .


اختلال بیان نوشتاری :

پیشرفت پایین تر از حدمورد انتظار با توجه به سن و آموزش ناتوانی در نوشتن مشتمل است بر هجی کردن ضعیف ، اشتباه در دستور (نقطه گذاری ) ، دست خط بد . کودکان مبتلا ، در هجی کردن کلمات و بیان افکار خود طبق قوانین دستوری اشکال دارند در پاراگراف بندی ضعف دارند . علیرغم یادآوری های مکرر فراموش می کنند که پایان جمله نقطه بگذارند .


اختلال بیان 

اختلال گفتاری

اختلال گفتاری درکودکان


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها